Info en meer

zaterdag 15 oktober 2011

Een wandeling door Vaals

Vaals heeft heel veel invloeden van diverse omringende landen overgenomen. De invloeden uit Duitsland en België zijn hierbij nog het sterkst. En ook de invloeden van een ouder verleden vind je hier terug. Enkele hoofdwegen zijn in feite overblijfselen van het Romeinse tijdperk. En ook vind je in sommige oude delen van Vaals huizen, van een oud Noord-Nederlands verleden terug.

Als je door de kleinere straatjes loopt, dan zie je huizen met invloeden uit het verleden. De diverse huizen hebben allemaal verschillende kleuren. Een medewandelaar gaf al aan dat het al bijna de indruk geeft, om ergens in een oude wijk van Amsterdam te lopen. En toch hoor en zie je overal de overheersende invloed van het aangrenzende Duitsland. Foto-0023

Foto-0022 Op heel veel plekken in Vaals vind je de gerestaureerde boerderijen, die zodanig mooi zijn opgeknapt. Enkelen zijn omgebouwd tot woning, en weer andere boerderijen zijn opgeknapt tot hotel, en nog meer…
Je loopt 10 minuten, en je waant je in een bepaald verleden. Je loopt 2 straten verder en je waant je weer in een andere tijd. Het rustieke Vaals heeft gewoon iets speciaals.
Het werkt rustgevend en speelt in op je gevoel.
Als je naar de natuur kijkt in Vaals en in de omringende dorpjes, dan krijg je meteen het gevoel om de hele dag te willen wandelen. De omringende boerderijen en akkers en de natuur nodigen je daarbij uitdrukkelijk uit om dat ook te willen. Foto-0024
Foto-0027 Er is zelfs een bepaalde plek waar twee kerken naast elkaar staan. De kleinere oude kerk is al leuk om te zien. De nieuwe kerk, die hier links op de afbeelding te zien is, ligt op nog geen 30 meter afstand. Ik vond het in ieder geval de moeite waard om een foto van de nieuwe kerk te maken, omdat de details hiervan zo mooi zijn. Verder heb ik ook begrepen dat deze kerk vrij recent een schoonmaakbeurt heeft gehad.

Alles bij elkaar genomen, is Vaals best wel authentisch. Oude en nieuwe stijlen vloeien in elkaar over. Het centrum en de omringende wijken geven een mooi beeld van Vaals. Mensen die graag lange wandelingen of fietstoeren houden, moeten absoluut eens naar Vaals gaan.

Een andere kant van Vaals is helaas ook een bepaalde leegstand. Nadat ik van de diverse trekpleisters van Vaals verwijderd raakte, viel me op dat nog al wat winkelpanden en oude huizen leeg stonden. Ik kan me er wel iets bij voorstellen: Vergrijzing, werk zoeken in de grote steden. Dit zullen wellicht diverse oorzaken zijn (denk ik). Maar ik ken de achtergrond niet, en dus blijf ik maar gissen. Het is jammer. Want naar mijn idee heeft Vaals wel het één en ander te bieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten