Info en meer

zaterdag 7 mei 2011

Heeft een depressie ook positieve kanten?

Volgens een bericht dat gepubliceerd is op 5 mei 2011 op Nu.nl, heeft een geestelijke depressie ook zijn positieve kanten. Er zijn aanwijzingen gevonden door Amerikaanse wetenschappers, dat depressies bij mensen, een positieve invloed op het analytisch denkvermogen zouden hebben.
En dat deze mensen een beter doorzettingsvermogen hebben bij het oplossen van ‘grootschalige’ problemen.
103_410_burnout

Bij het lezen van dat bericht moest ik toch wel even goed nadenken, en uiteindelijk kon ik het zelf ook wel bevestigen. Mensen met een depressie, bekijken volgens mij, alles van maand tot maand, en van dag tot dag, en bij nader inzien zelfs van uur tot uur. In deze toestand wordt voornamelijk gekeken naar de meest noodzakelijke dingen, onder andere eerste, tweede en derde prioriteit.
Hierbij kan een betroffen persoon zich beter concentreren op de doelen, en het behalen van de oplossing(en).
Echter wat in het gepubliceerde bericht niet besproken wordt, dat zijn de randeffecten. Dat houdt in dat er buiten de positieve analytische vermogens, een behoorlijke lading aan geestelijke (meestal negatieve) wirwar aanwezig is. En ik vraag me af of de betreffende wetenschappers hiermee rekening hebben gehouden.
Zelf denk ik, dat deze wetenschappers hier helemaal géén rekening mee hebben gehouden…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten